Wróżby andrzejkowe scenariusz zajęć w klasie III
Jednym ze sposobów integrowania grupy, kształtowania właściwych postaw u uczniów oraz budowania więzi między nimi jest udział i współorganizowanie imprez i uroczystości klasowych. Przykładem jesiennej uroczystości mogą być wróżby andrzejkowe, przeprowadzone zespołach w formie zabawy. Dają one radość i zadowolenie, wprowadzają swobodną atmosferę i dostarczają wielu miłych wrażeń. Czas trwania zajęć trzy godziny lekcyjne.
Scenariusz zajęć Wróżby andrzejkowe w klasie III.
- Porządkowanie imion uczniów według alfabetu.
Uczniowie stoją w kręgu, rzucają do siebie pudełko z niespodzianką (np. pojemnik po jajku niespodziance) według alfabetycznej kolejności swoich imion. Zabawę rozpoczyna nauczyciel, następnie pilnuje, by zabawa prawidłowo przebiegała. Uczniowie, którzy podali dalej pojemnik siadają obok siebie w siadzie skrzyżnym wewnątrz koła tworząc mniejszy krąg.
- Podział uczniów na zespoły.
Ostatni uczeń, który dostał pudełko z niespodzianką otwiera go i wysypuje wewnątrz kręgu jego zawartość: karteczki z numerami od 1 do 7 (po trzy z każdego rodzaju). Uczniowie kolejno losują numery i siadają przy stolikach ponumerowanych ten sam sposób (od 1 do). Zaczyna uczeń, który otworzył pudełko z niespodzianką.
- Poznanie i wyjaśnianie znaczenia przysłów polskich związanych z dniem św. Andrzeja.
Uczniowie dostają kartki z dwoma przysłowiami. Cicho czytają je, przeprowadzają krótką dyskusję na temat znaczenia przysłów. Wybierają jedno i przedstawiają klasie jego interpretację. Przysłowia do wyboru:
- Gdy święty Andrzej ze śniegiem przybieży, sto dni śnieg na polu leży.
- Śnieg na świętego Andrzeja trza kożucha dobrodzieja.
- Śnieg na świętego Andrzeja, dla zboża zła nadzieja.
- Jeżeli na świętego Andrzeja wiatr i mgła, to od Bożego narodzenia będzie sroga zima.
- Przewidywanie pogody w najbliższych dniach przysłowiami plonów zbóż w nadchodzącym roku zgodnie z przysłowiami.
- Rozmowa na temat wróżb andrzejkowych znanych uczniom.
- Przeprowadzenie wróżby zbiorowej: Wychodzenie butów za próg: kto pierwszy ożeni się, kto pierwszy wyjdzie za mąż?
Najpierw dziewczynki zdejmują buty z lewej nogi i ustawiają je w szeregu rozpoczynając od najdalej oddalonego od drzwi narożnika w klasie. Dwóch chłopców przestawia buty. Osoba, której but pierwszy przekroczy próg klasy, pierwsza wyjdzie za mąż. W podobny sposób przeprowadzamy wróżbę dla chłopców.
- Wróżby andrzejkowe: praca w zespołach.
Dla uniknięcia bałaganu i zbytniego hałasu należy wyjaśnić w jaki sposób będą zmieniać się przy stolikach i narysować im schemat na tablicy. Następnie uczniowie bawią się w zespołach. Każda grupa otrzymuje inną wróżbę. Uczniowie otrzymują karty z wróżbami odczytują nazwę wróżby i instrukcję.
I.Serca: kto będzie Twoim mężem? Kto będzie Twoją żoną?
Uczniowie otrzymują dwa serca. Na jednym wypisane są imiona dziewcząt, na drugim- imiona chłopców. Dziewczęta szpilką przebijają od spodu serce z imionami chłopców, a chłopcy z imionami dziewcząt. Trafione przez nich imię: to imię ich przyszłego małżonka.
II.Gra w kolory.
Uczniowie losują kartonik z kolorem i odczytują jego znaczenie z karty dołączonej do wróżby: Niebieski: będziesz miała/miał powodzenie w miłości i finansach, Biały: przed Tobą wielka radość i spokojne dni, Zielony: spełnią się Twoje najskrytsze marzenia, Czerwony: przeżyjesz wielką przygodę, Pomarańczowy: pogodzisz się kolegą lub spotkasz miłość swojego życia, Żółty: masz rywalkę w miłości, Szary: zbliżają się kłopoty, Fioletowy: przeżyjesz coś przyjemnego, Bordowy: masz przed sobą wspaniałą przyszłość, Czarny: czeka Cię pechowy miesiąc.
III.Kostki do gry.
Na ławce przyklejone jest papierowe koło. Uczniowie rzucają trzema kostkami, zliczają liczbę oczek i odczytują wróżbę z dołączonej karty: gdy jedna kostka wypadnie poza koło: pokrzyżowanie planów, 3: szczęście, spełnienie marzeń, 4: kłopoty, niemiłe niespodzianki, 5: wkrótce poznasz miłość swojego życia, 6: uczucia lubianej przez Ciebie osoby zaczynają słabnąć, przyjaciel straci do Ciebie zaufanie, 7: kłopoty w szkole, 8: podążasz drogą donikąd, słuchaj rad przyjaciół, 9: miłość, rychłe małżeństwo, 11: choroba kogoś bliskiego, 12: dobre wiadomości, 13: tęsknota rozczarowanie, 14: pomoc kogoś wpływowego, albo nowy wielbiciel, 15: sama nic nie zrobisz, potrzebujesz przyjaciół, 16: cenna znajomość z kimś wyjątkowym z zagranicy, 18: spełnienie wszystkich marzeń, sukcesy, pieniądze,
IV.Wróżba z kamieni.
Na ławce ułożone są kamienie lub krążki z korka z symbolami run. Uczniowie losują runa i odczytują ich znaczenie z karty. ! ważna zmiana w Życiu, X (skrzyżowane miecze) plotki o Tobie, OO ( koła zachodzące na siebie) szczęście w miłości, (słońce) szczęście w życiu, C (księżyc) udane życie rodzinne, (znak błyskawicy) pokrzyżowanie planów, (znak równa się w przybliżeniu) rozszyfrowane tajemnicy, (symbol lecącego ptaka) ważne wiadomości lub odwiedziny, (gwiazdka) szczęście i powodzenie w życiu, (serduszko) udana miłość, ll kłopoty choroby, $ sukces pieniężny,
V.Co kryją kubki? Co Cię czeka?
Pod kubkami umieszczone są bilet, obrączka i moneta. Uczniowie przesuwają kubki i odkrywają jeden z nich. Z dołączonej karty odczytują znaczenie przedmiotu. Cukierek spotka Cię coś przyjemnego, Moneta spodziewaj się pieniędzy, Obrączka szybko wyjdziesz za mąż, ożenisz się, Bilet czeka Cię daleka i ciekawa podróż,
VI.Szpilki prawdy.
W kubku znajdują się szpili ( 7 lub 13) potrząsają nim i wysypują na stół przykryty obrusem. Starają się oszukać litery, jakie tworzą rozsypane szpilki i odczytują z dołączonej karty ich znaczenie: A przed Tobą podróż lub przeprowadzka, E pomyślność w miłości i nauce, E odwrócone; przejściowe, chwilowe kłopoty, F szczęście w miłości, szybkie małżeństwo, K sukces w szkole, L uważaj na złodziei, L odwrócone; uważaj na siebie, bo czyha na Ciebie choroba, M bardzo korzystna propozycja, N masz przed sobą czas pomyślności i szczęścia, T możesz liczyć na pomoc przyjaciół, W uważaj na oszustów, V ktoś będzie chciał Cię skrzywdzić, X szczęście sprzyja Ci we wszystkim,
VII.Wróżba z pierścionkiem: ile będziesz miał(a) lat, gdy wyjdziesz za mąż, ożenisz się.
Na nitce zawieszony jest pierścionek lub obrączka. Uczniowie unoszą pionowo kilkakrotnie pierścionek nad szklanką, trzymając nieruchomo rękę liczą uderzenia pierścionka o ścianki szklanki.
- Indywidualne układanie pisemnej wypowiedzi na temat wróżb andrzejkowych.
- Uczniowie głośno odczytują pytania zapisane na tablicy:
- Co dziś urządziliśmy w klasie?
- Jaką przyszłość przepowiedziały Ci dzisiejsze wróżby andrzejkowe?
- Które wróżby najbardziej podobały się Tobie?
- Czy te wróżby należy traktować poważnie?
- Uczniowie ustnie układają spójną wypowiedź na temat wróżb andrzejkowych w oparciu o pytania i własne doświadczenia.
- Zapisanie wypowiedzi w zeszytach.
- Ewaluacja zajęć.
Uczniowie otrzymują kartki, na których narysowanych jest 6 butów. Na każdym widnieje inny napis:
- Wróżby andrzejkowe podobały mi się,
- Wróżby andrzejkowe nie podobały mi się,
- Znam wróżby andrzejkowe,
- Nie znam wróżb andrzejkowych,
- jestem zadowolony,
- Jestem znudzony.
Uczniowie kolorują buty ze zdaniami, z którymi się utożsamiają. Anna Dufrat |